Reklam, annonser och nyhetsbrev överöser en med kampanjer och extrapriser och det är lätt att falla för. Innan du köper på dig fler saker än du behöver eller köper något på grund av sitt lockande pris – tänk till en gång extra med dessa knep.
Marknadsföringskampanjer och annonser ser du varje dag när du scrollar i sociala medier eller går runt på stan. Nya produkter ska visas och erbjudanden ska locka nya kunder – och i många fall blir du intresserad och tittar vidare. Det är absolut inget fel med det, men det är ofta några hundralappar för mycket flyger iväg. Ibland är det inte ett bra erbjudande, trots att kampanjen hävdar att det är årets deal. Med lite research och eftertanke kan du spara pengar.
Kontrollera prisutvecklingen
När det står att du gör årets kap om du sparar 50 procent om du köper en viss tröja, stämmer det verkligen? Med en enkel sökning på internet kan du kontrollera prisutvecklingen på produkten över tid. Ibland höjer återförsäljare priset på produkter innan de gör en drastisk sänkning för att locka till sig kunder. Om du endast tänkte köpa tröjan för det var en bra deal just nu – avstå och försök hitta något bättre!
Behöver du så många?
Köp 3 och betala för 2 och är ett välkänt erbjudande som dyker upp vid många shoppingtillfällen och det är svårt att motstå. Ett annat erbjudande som är svårt att motstå är när du får rabatt om du köper flera av någonting. I de flesta fall sparar du väldigt få kronor på att köpa flera och detta är viktigt att kolla innan du slänger ner några extra varor i shoppingbagen. Det är inte heller alla gånger du behöver flera, utan det är illusionen av att du sparar mycket pengar som gör dig sugen att shoppa mer. Tänk till en gång extra och spara pengar.